tirsdag 18. desember 2018

De fantastiske frivillige fortjener takk




 
Selv om jeg ofte er opptatt av å løfte fram alt det ufrivillige arbeidet som gjøres på rusfeltet, betyr ikke det at jeg ikke ser, eller ikke verdsetter, alt det frivillige arbeidet som gjøres. Alle de timene noen velger å bruke av sin fritid for å gjøre livet for rusmisbrukere bedre, er helt fantastisk.

Til alle som bruker av sin fritid til å møte rusmisbrukere med respekt og verdighet, vil jeg rette en stor takk. Da min unge var ute og brukte, var måten hun ble sett på av «vanlige» folk noe av det vanskeligste å akseptere. At folk går utenom eller tydelig ser ned på deg, fører fort til at man ser ned på seg selv. Da min unge sa «Jeg er jo bare en narkis», kjentes det ut som om jeg ble knust innvendig. At det finnes frivillige som ser hele mennesket, er utrolig viktig.

Alle er mer enn det vi ser. Ingen er bare en narkis. Alle har hatt drømmer om et godt liv. Alle har noe de ønsker seg. Alle mener noe, tenker noe, føler noe. Alle er mer enn det vi ser.

Det nærmer seg jul. Jula er vanskelig for mange pårørende. Noen har kanskje måttet si til en de er glad i at han eller hun ikke får komme hjem til jul, at denne gangen må de andre som har rett til en trygg jul komme foran rusen. Det er ingen lett beslutning å ta, det å stenge noen ute til jul. Det koster tårer og tonn med dårlig samvittighet. Det koster angst. Men noen ganger er det nødvendig.

Andre vet ikke hvor den de er glad i er. Han eller hun tar ikke kontakt. Kanskje er de så langt inne i rusen at de ikke bryr seg. Kanskje velger de å skåne. Jeg vet ikke. Jeg vet bare hvor vondt det er å bekymre seg.

Det gjør godt å vite at det er frivillige der ute som gjør det de kan for å skape en god jul for de som ikke har et hjem de kan eller vil dra til. Det gjør godt å vite at noen er der med et varmt måltid, en liten gave og en vennlig tanke. Det gjør godt å vite at noen gir av sin tid for at andre skal føle seg bedre. At de møter medmennesker som strever på en ikke-dømmende måte. At de møter blikkene. At de hører fortellingene.

Jeg vil ønske alle de frivillige en riktig god jul. Jobben dere gjør, betyr mer enn dere aner, for flere enn dere tror. Når dere gir av tiden deres til rusavhengige, skaper dere ikke bare en glede eller et håp der og da. Dere gjør det i et hus der en stol står tom, også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Erfaringssamling: Brukerne har talt - hva nå

  I slutten av november arrangerte KORUS Midt og Helsedirektoratet erfaringssamling etter Brukertilfredshetsevalueringen. I perioden 2017-20...