søndag 28. januar 2018

Ja, det nytter!

.


Overskriften skulle kanskje tyde på at dette skal bli et flammende innlegg fra meg om hva jeg har gjort som har nytta, eller hva jeg synes andre skal gjøre for å få det bedre. Et sånt innlegg er det ikke. Eller kanskje det er det likevel. Det handler i alle fall ikke om meg denne gangen. Eller, litt handler det om meg.
Jeg har nemlig vært på kurs i helga, i Ja, det nytter!

Ja, det nytter!, heretter JDN, er en forholdsvis ny organisasjon, startet i 2014, som jobber med pårørende av rusavhengige og psykisk syke. Målet er rett og slett at folk skal få det bedre, og særlig er organisasjonen opptatt av barn og unge som pårørende. En måte å få det bedre på, er å snakke om det.

Det er en av grunnene til at organisasjonen har samtalegrupper for barn (fra 6 år), ungdom og voksne. Å dele erfaringer gjør det letter å fri seg fra byrden de bærer på, og bl.a. lære at de ikke er ansvarlige for andres valg. Skam er tungt å bære, enten man er seks år, eller seksti.

Jeg har vært på gruppelederkurs i helgen. Der har jeg hørt, sett og delt. Hvem jeg har vært sammen med og hva vi har snakket om, kan jeg ikke si noe om. Det som ble delt i gruppa, blir i gruppa, men jeg ble på nytt minnet om hvor mye man kan lære av andres erfaringer, og hvor sterke historier mange bærer med seg gjennom livet.

Det var bare det jeg ville, si. At Ja, det nytter finnes! Organisasjonen har selvfølgelig ei hjemmeside. Den finner du her. Der kan du lese mer om organisasjonens tilbud, og du finner kontaktinformasjon hvis du tenker at dette er noe for deg eller noen du kjenner. Der kan du også melde deg som interessert i å være frivillig.

Eller du kan melde deg inn, og vise at du støtter på den måten.
Det koster så lite og hjelper så mye.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Erfaringssamling: Brukerne har talt - hva nå

  I slutten av november arrangerte KORUS Midt og Helsedirektoratet erfaringssamling etter Brukertilfredshetsevalueringen. I perioden 2017-20...