mandag 26. august 2019

Kjære Unge Venstre - det er noe jeg vil si

 
Unge Venstre kan det med å lage kule buttons. Dette er mine favoritter.




Jeg vet at dere har fått mange mail fra sånne som meg, fra oss som er mødre, fedre, søsken, eller på annen måte nærstående til rusavhengige, og som mener noe om deres "Legalize it"-button.

Jeg hadde ikke tenkt å si noe om det, siden jeg vet at mange andre har gjort det. Jeg hadde ikke det, men det har seg sånn at det irriterer meg akkurat så mye at jeg må få det ut, det sure, sinte og triste det vekker i meg. Som mamma til en rusavhengig har jeg kjent på nok surt, sint og trist at jeg vet at det ikke blir bedre av å være stille.

Først av alt - å være for legalisering av cannabis er en ærlig sak. Det er en sak jeg er uenig i, for selv om jeg f.eks forstår argumentet om å komme den store, svarte økonomien til livs, tror jeg ikke dette er veien å gå. Ikke tror jeg det vil redusere skadevirkninger, heller. Men altså - det at noen mener noe annet enn meg, er helt greit. Dere er jo heller ikke alene om å ta et standpunkt for legalisering.

At noen mener at moderpartiet må holde dere i ørene, er jeg heller ikke enig i. Ikke når det kommer til meninger og retten til å ytre dem. At jeg, hvis jeg var Venstre, kanskje ville sagt at jeg ikke aksepterte at alt materiellet deres skulle deles ut i mitt navn under skoledebattene, er en annen sak. Hvis jeg var mora di, ville jeg sagt at man må tenke seg om når man skal fri til førstegangsvelgere. Særlig når det, for oss som står utenfor, ser ut som om det å ta vare på sistegangsvelgerne er en vel så viktig oppgave for deres parti akkurat nå. 

Det jeg reagerer på, er at dere har laga en kul legaliseringsbutton. En button som signaliserer at det å røyke hasj er kult. Og det er det for noen. Men å ta med seg det budskapet til ungdom på videregående skole, synes jeg er usmakelig og ukult. Dere kan si hva dere vil om meninga bak og at det er mer nyansert: Det jeg ser er en kul button som underbygger kule myter.

Og ja, jeg mener helt oppriktig at det er en kul button. Akkurat som de andre jeg ser på nettsida deres. Dette kan dere. Jeg har f.eks lyst til å gå iført "Hjelp dem" hver dag resten av livet. 

Å bruke ytringsfriheten til å være for legalisering, synes jeg som sagt er helt greit. Selv om jeg er uenig. Jeg synes ikke noen skal nekte dere å debattere dette. Jeg synes ikke at voksne med andre meninger skal bestemme over dere.

Jeg påberoper meg imidlertid min rett til ytre meg mot budskapet dere sender ut med deres "Legalize it"-button. Jeg synes den er usmakelig. Jeg synes den sender ut et buskap om at cannabis er kult, og bare det. Det reagerer jeg på. Det vil jeg ikke at skal spres på skolene.

Men det, si det, men ta hele debatten. Ta med i betrakninga at cannabis i dag er farligere enn før. Ta med i betraktinga at legalisering ikke nødvendigvis fjerner den svarte økonomien. Ta med i betraktninga at omkostningene er store for noen. Jeg regner selvfølgelig at dere allerede har tatt de diskusjonene, og likevel har landa på standpunktet at legalisering er riktig, selv om mange er uenige. Og tenk over hvilke virkemidler dere bruker. Akkurat nå, i denne saken, synes jeg dere bommer.

Det at jeg bruker min ytringsfrihet mot deres kampanje, betyr ikke at jeg vil kneble dere. Jeg vil at ungdom og voksne skal fortsette å kjempe for det de synes er viktig. Jeg vil at vi skal prøve å forandre det vi ikke synes er bra. Vi står foran et lokalvalg om ganske kort tid, der mange saker som er viktige for folks hverdag skal avgjøres. Lokalt. Legalisering er ikke en av de sakene. Det er derimot rusomsorg i kommunene, og tilbud til pårørende. Det er sikring av skoleveier og fritidstilbud til ungdom.

Det irriterer meg at jeg sitter her og er sur på deres kampanje, uten at jeg egentlig aner om Venstre lokalt mener noe viktig om rusomsorg her jeg bor. Det irriterer meg at jeg, som enda ikke har bestemt meg for hvilket parti jeg skal stemme på, har med meg denne saken i bakhodet når jeg skal lese programmet. Det irriterer meg!

Det er en ærlig sak å være for legalisering. Det er en uærlig sak å framstille det som bare kult. Og det er umoralsk å spre det til ungdom.

10 kommentarer:

  1. Dette hadde ikke jeg fått med meg at de gjorde en gang. Takk!

    Hvordan stiller du deg til 100%fri CBD?

    SvarSlett
  2. Det stiller jeg meg ikke til - jeg vet rett og slett ikke nok til å mene noe. Det burde jeg kanskje finne ut av.

    SvarSlett
  3. Haha, javel. Som utdannet lærer må jeg si at jeg ikke er særlig imponert over teksten din.

    Det at du antar at Venstre mener det er kult å røyke hasj, ja, er bare en antagelse. Ingen partier vil reklamere for å bruke rusmidler slik du "sier". Men partier vil heller stå for en annen ruspolitikk enn den vi har i dag - som faktisk ikke funker. Tragisk at lærere som deg ikke forstår dette eller våger å ta det innover deg, spesielt når du har en sønn som sliter med rusmisbruk selv. Om man ser en strategi ikke funker (refererer til norsk narkotikapolitikk), skal man beholde noe som ikke fungerer, eller skifte strategi og gjøre noe med dette (legalisering og kontrollering).

    Og det at du sier at Unge Venstre (igjen, mener det er kult å drive å bruke cannabis), fordi buttonsene i følge deg ser kule ut... spar meg for slike tåpelige argumenter.

    Du sier at folk skal gjøre og mene hva de vil, bruke ytringsfriheten, men samtidig blir du rasende når andre gjør det - I dette tilfelle unge venstre som vil gjøre noe med den konservative tankegangen din og politikere i Norge har til dags dato.

    Synes de gjør en strålende jobb for rusavhengige i Norge, trist at folk som deg heller velger å se på dette som useriøst når du har en sønn som selv sliter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke rasende. Absolutt ikke. Jeg har ytra mine innvendinger mot en konkret button, ikke mot Unge Venstres rett til å ta det standpunktet de tar.
      Hvor i teksten står det at jeg antar at Venstre mener at det er kult å røyke hasj? Eller at Unge Venstre mener det? Jeg går direkte på hvordan jeg opplever bildet på en helt konkret button.
      Det er mye som ikke funker i norsk narkotikapolitikk. Veldig mye. Det kan vi være enige om. Jeg har ikke løsningen på hva som skal til, men per i dag tror jeg ikke at legalisering er svaret.
      Jeg har forresten ingen rusavhengig sønn, heller, og for øvrig er det mange år siden jeg jobbet som lærer. At du skriver "Tragisk at lærere som deg ikke forstår dette eller våger å ta det innover deg, spesielt når du har en sønn som sliter med rusmisbruk selv", synes jeg imidlertid uansett er et spark under beltestedet - å gå på meg personlig burde være unødvendig.

      Slett
  4. Cannabis er langt ifra farligere i dag enn det var før. Du mener vel kanskje at den har fått sterkere THC-konsentrasjon?
    Uansett virker teksten din hovedsakelig basert på frykt fra et morsperspektiv.
    Er forsåvidt enig med at "kule" buttons er usmakelig, og jeg synes også at ruspolitikken kan holdes unna de umyndige, men det aner meg at standpunktet ditt rundt cannabis har en nokså personlig bakgrunn...

    For drøyt å spørre om din rusavhengige sønns situasjon?

    SvarSlett
  5. Jeg burde selvsagt nyansert, og sagt sterkere THC-konsentrasjon. Ganske mye sterkere, faktisk, og at det gir grunn til bekymring.
    Siden jeg hadde samme standpunkt før jeg ble mor til en rusavhengig, tror jeg nok ikke at det er basert på frykt fra et morsperspektiv. Jeg synes ruspolitikk vanskelig nå, som jeg syntes før. Det er mye jeg ikke har tatt stilling til. Jeg vet ikke hva den beste løsningen er. Jeg vet ikke hva jeg kommer til å mene i framtida. Jeg følger med i debatten, i hvert fall av og til, og er ikke en sånn som mener at det er en skam å snu. Jeg har enda ikke rukket å lese den nye Cannabisboka, men den står på leselista mi.
    Det er imidlertid den konkrete bruken av buttons jeg reagerer på her. Jeg står for at jeg mener at det er usmakelig.
    Det er ikke for drøyt å spørre - jeg har ingen rusavhengig sønn. Jeg har en datter som har vært rusfri i tre år og som er godt planta i høyskoleutdanning.

    SvarSlett
  6. Kjære Vigdis
    Tusen takk for at du skrev denne teksten.
    Velbegrunnet, ekte og ryddig.
    Håper du er robust når kommentarene blir stygge, for slikt skjer ofte i denne debatten.
    Vennlig hilsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg er robust når det trengs!

      Slett
  7. Jeg synes det er fint at du skriver dette. Selv har jeg ingen erfaring med cannabis, men har tenkt at å legalisere bruk av medisinsk cannabis kan være en god idé, siden det er mange som har hatt hjelp av dette mot smerter. Men det er en helt annen sak! Å ufarliggjøre bruk av narkotika overfor unge mennesker synes jeg uansett er galt. Den gang jeg var ung, visste man hva som var narkotika og hva som ikke var det. I dag er mange farlige, narkotiske stoffer kamuflert i søte, pastellfargede piller med smilefjes på. Å bruke kule buttons for å liksom gjøre cannabis kult, stiller i samme gate, synes jeg.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Erfaringssamling: Brukerne har talt - hva nå

  I slutten av november arrangerte KORUS Midt og Helsedirektoratet erfaringssamling etter Brukertilfredshetsevalueringen. I perioden 2017-20...